I'm on top of the world, yeah! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van daniqueverhoeven - WaarBenJij.nu I'm on top of the world, yeah! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van daniqueverhoeven - WaarBenJij.nu

I'm on top of the world, yeah!

Door: Danique Verhoeven

18 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

(zie foto, dat mini standbeeldje ben ik)

Do 6 feb. Ok, I did it! De skydive van 16000 ft. Als je het dan doet moet je het ook goed doen! Een vrije val van 65 seconden waarbij je met 200 km p.u. naar beneden gaat! Heel heftig. Het moment dat je met je benen al uit het vliegtuig hangt is toch wel een beetje eng en dan is het alleen maar hopen dat alles goed vast zit. Maar daarna is het echt gruwelijk gaaf! Heb de skydive bij Franz Josef (Fox Glacier Skydive) gedaan. Deze plek is een van de mooiste omdat je tijdens je skydive uitzicht hebt over de glaciers, Mount Cook en o.a. Lake Wanaka.

Nu weer in de bus om van Franz Josef naar Wanaka te rijden. Maar een goed begin van de dag in ieder geval! En onderweg zelfs nog een hoop tractoren en wit-zwart gevlekte koeien gezien dus voel me al prima thuis hier;) Dat is tot nu toe wel echt het mooie aan Nieuw Zeeland, bijna elke dag een andere natuur/landschap. Zon zee strand en vervolgens bergen met glaciers en jungle, heel indrukwekkend in vergelijking met het enigszins eentonige Nederland.

Een paar dingen die ik by the way nog vergeten was te vertellen in het vorige verslag is dat we bij de water taxi in Abel Tasman al in konden stappen terwijl de boot nog naar de zee gereden moest worden (ritje van 10 min in een boot op het droge). Heel raar idee om in een boot te zitten die nog op de aanhangwagen staat. Iets ook wat waarschijnlijk in NL niet snel zal gebeuren. En toen we de dag erna naar Punakaiki reden was de ruitenwisser aan de linker kant van de bus kapot. Wat doe je dan? Hoppa afbreken en dan kunnen we de rechter nog prima gebruiken. Opgelost!

Ben ondertussen ook al bijna gewend aan het feit dat ze hier aan de linker kant van de weg rijden (geen idee wie dat ooit bedacht heeft om dat te laten verschillen per land). Maar goed, ik ben al niet zo secuur met oversteken maar hier was het echt wel even 3x of zelfs vaker checken of er niks aan komt!

Zo 9 feb. Ben nu voor 4 dagen in Queenstown. Dit is dé plek om wat langer te blijven. Voornamelijk omdat je er echt alles kan doen: hiken, alle vormen van extreme sports, watersporten, lekker aan het stand liggen, winkelen en uitgaan. Voorafgaand aan Queenstown zijn we met de bus in Wanaka geweest. En daar zaten we in een hostel met een bar eronder dus een drankje met de mensen uit de bus doen was ook zeker geslaagd. In Wanaka bleven we echter maar een nachtje en dat was achteraf wel zonde want het is een heel mooi meer waar je ook mooi kunt wandelen/mountainbiken.

Maar ondanks dat, wees gerust allemaal, ik houd het hier nog wel even uit;) in Queenstown ook 's avonds vaak nog even een drankje gedaan met wat mensen uit de bus, maar het toppunt van dit verslag blijft denk ik mijn avontuur van gisteren (za 8 februari): De Nevis Bungeejump, 3e hoogste van de wereld, oftewel: 134 meter ellende! Of we vrijwillig met onze enkeltjes vastgebonden in een ravijn willen springen, ja hoor;) Was zeker wel even slikken en ja dan schreeuw je wel als je die sprong maakt! Maar het gevoel is super! En absoluut het engste wat ik tot nu toe ooit heb gedaan. Maar je moet het gewoon een keer gedaan hebben!

Vandaag even bijgekomen van de bungee. Al m'n energie was wel op toen ik daarvan terugkwam. En vanmiddag langs het meer hier in Queenstown gewandeld en straks een bbq in het hostel waar ik zit. Dus ben benieuwd!

Ook een belangrijk puntje: het weer. De eerste week was het wat minder. Vooral bewolkt en soms wat zon maar was blij dat ik lange broeken bij had. De afgelopen dagen zijn gelukkig beter en ik hoop dat die trend zich lekker voortzet.

Di 11 feb. Totaal dus bijna 4 volle dagen in Queenstown geweest. En voor de mensen die zich afvragen of ik dan misschien een dagje rustig stil heb gezeten, boekje gelezen heb en op het strand heb gelegen..mm nee joh! Stilzitten blijkt nog steeds lastig te zijn. Alhoewel ik al bijna een boek uit heb gelezen in de bus dus m'n nieuwe lees hobby gaat zo slecht nog niet. Maar dat is meer omdat je niet echt veel meer kunt dan stil zitten en naar buiten kijken of lezen in een bus;) maar gisteren nog een leuke hike gedaan in queenstown (Tiki Track). Het eerste stuk was meer rotsklimmen ipv hiken zo stijl en onverhard maar ik vind dat eigenlijk alleen maar mooi! En vanmorgen weer vroeg vertrokken vanaf Queenstown richting Milford Sound. Onderweg nog een kudde schapen gezien die vanaf de berg naar beneden kwamen gerent met z'n alle, de weg ongeveer een kilometer hebben gevolgd samen met alle auto's en onze bus en vervolgens weer een andere berg opgingen. Grappig om te zien.

Heb gisteren ook nog gekeken bij een groep die op een veldje aan het rugbyen waren. Daar moet ik komende tijd ook nog eens achteraan om de spelregels te leren! Cricket en rugby, 2 populairste sporten hier en in Australie en misschien op curling na de 2 minst populaire sporten in NL. Dus we gaan op onderzoek uit!

Een liedje wat ik ook niet meer zal vergeten na deze reis en in het bijzonder van de trip van Picton naar Queenstown is Bohemian Rhapsody. Ik dacht dat ik de tekst wel enigszins kende maar toen alle Amerikanen en Engelsen dit nummer in de bus hoorde was het alsof Guus Meeuwis opstond en werd er uit volle borst meegezongen dus dat werd natuurlijk meteen ons favoriete bus lied! Mooi nummertje!

Wo 12 feb. Milford sound was mooi maar de busreis er naartoe ook zeker net zo mooi. We hadden daar een cruise gedaan en het is moeilijk om het goed op de foto te krijgen maar die bergen/fjorden zijn echt zo hoog als je er zelf vanaf het water op uitkijkt, heel indrukwekkend. Heb genoeg foto's. Het is alleen even afwachten wanneer ik de gelegenheid krijg tot enigszins goede wifi om ze online te zetten. Vannacht geslapen in weliswaar huisjes maar het was redelijk kamperen. Licht ging om 22.00 uit, stikte er van de muggen (sandflies), houtkachels om de huisjes te verwarmen en een stuk of 6 stopcontacten in de gemeenschappelijke keuken om de hele camping te voorzien. Heel fijn als iedereen z'n telefoon op wil laden;) En dit is ook gelijk mijn eerste dag regen. Het schijnt best veel te regenen in Nieuw Zeeland maar ik heb het nog lang zonder weten vol te houden maar ben bang dat het vandaag een hele dag regen wordt. Nu in de bus richting Invercargill. Een nachtje daar en dan weer omhoog richting Queenstown.

Do 13 feb. Vandaag weer een dagje regen in Invercargill. Paar strandjes bezocht met als hoogtepunt enkele zeeleeuwen te zien! En verder veel in de bus.

Ze hebben wel humor in NZ. Rijden we door een klein dorpje waar onze chauf van de afgelopen dagen vandaan kwam, Winton. Ze hebben daar verdacht weinig in dat dorp en welgeteld drie pubs: low pub, middle pub en..top pub. Alledrie netjes op volgorde verdeeld in de straat. Toch mooi bedacht lijkt me.

Za 15 feb. Donderdagavond weer aangekomen in Queenstown. Drankje gedaan met een paar mensen uit de bus en vrijdag overdag met Mirte, een NL meisje uit de bus de Queenstown mountain track gedaan. Mooie wandeltocht met een heel gaaf uitzicht. Je kunt vanaf de berg uitkijken over alle omliggende bergen, het meer en de stad. Heel mooi!

En vanmorgen alweer vroeg vertrokken richting Mount Cook waar we ergens vanmiddag zullen aankomen. In Mount Cook hebben we met de mensen uit de bus een berg opgewandeld wat een paar hele mooie foto's heeft opgeleverd. Daarna ben ik zelf nog een uurtje gaan wandelen omdat ik het zonde vond dat we hier de volgende ochtend alweer om 08.00u weg moesten. Hele mooie omgeving met glaciers en het hele berggebied.

Ma 17 feb. Gisteren aangekomen in Rangitata. Het landschap daar is ja.. erg Nederlands. Ben daar smiddags met een paar meiden uit de bus gaan wandelen en heb allemaal mooie foto's van schapen en koeien! En 's avonds nog een tafeltennis toernooitje meegedaan bij het hostel. Ja..even laten zien hoe dat moet natuurlijk;) haha. En vanmorgen om 07.00u vetrokken richting Christchurch.

Net afgestapt van de bus en dat was het einde van mijn Stray tripje: "sit back, relax and enjoy the ride". In Christchurch blijf ik nog 3 nachtjes en daarna is het einde van mijn Nieuw Zeeland avontuur.

Di 18 feb. Vandaag is het doel: zoveel mogelijk nog genieten voor ik hier weg ben! Christchurch is in 2011 getroffen door een hevige aardbeving en dat is duidelijk te zien. Wel heel leuk is dat ze terwijl ze alles aan het renoveren zijn in de stad overal een soort van kleurrijke activiteiten en kunstwerken hebben neergezet om alles wat fleuriger en toegankelijker te maken. Ook is er de containers shopping mall. Waar winkels en restaurantjes zijn gemaakt in van die grote afval containers. En dat ziet er nog verassend stijlvol uit!

Vanmiddag met twee Engelsen uit het hostel naar de Botanic Gardens geweest. Was gezellig en een mooi park dus daar lekker chill de middag gespendeerd. Ook goed voor mijn Engels by the way! Ga zo eten koken, buiten eten met een drankje erbij en genieten! Zwaar leven dus en morgen nog wat sightseeing in de stad en dan is het officieel einde verhaal!

Hoop dat jullie genoten hebben van mijn inspirerende, shockerende,
ongestructureerde kletsverhalen en heel veel liefs vanaf de andere kant van de wereld!

Tip: langer blijven in Wanaka. Mooi om daar je extra dagen te besteden.

Tip2: langer blijven in Mount Cook. Met Stray blijf je daar maar vanaf 16.00 tot de volgende ochtend 08.00 terwijl je er super mooie hiking/wandeltochten hebt.

Aanbeveling: Adventure Hostel Queenstown. WANT: ze hebben gratis ipads te leen en wifi maar vooral: handdoeken! Ipv die sneldrogende rare reishanddoekjes die alle backpackers zelf bij hebben is een echte handdoek wel even een heel groot pluspunt!

Aanbeveling2: Around the world hostel Christchurch. Goed verzorgd hostel. Tuintje erbij en heel vriendelijk en meedenkend personeel.

• 19 Februari 2014 - 12:52

Antoinette:

Hoi Danique, nog maar pas begonnen met je grote reis en al een hele reeks ervaringen achter de rug!
    Wat een spannende dingen doe je en maak je mee! Jouw thuisfront is volgens mij best heel trots op jou, zou ik ook zijn haha!
    Geniet er van en stuur de foto's maar, dan kunnen wij meegenieten!
    Goeie reis straks terug naar de Aussies en voor daar ook weer heel veel plezier!
    Groetjes en don't worry mate zoals ze in Australië zeggen!